English
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403

به همت دانشگاه علم و فرهنگ؛ نخستین رقابت ملی موت کورت حقوق پزشکی برگزار شد

نخستین رقابت ملی موت کورت (دادگاه مجازی) با محوریت دعاوی پزشکی به همت دانشکده حقوق دانشگاه علم و فرهنگ (قطب حقوق پزشکی ایران) 20 و 21 آبان ماه در سالن همایش‌‏های بین‏‌المللی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ نخستین رقابت ملی موت کورت (دادگاه مجازی) با محوریت دعاوی پزشکی در دانشگاه علم و فرهنگ ( قطب حقوق پزشکی ایران) با حضور عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا بیگدلی، عصب‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مهدی باصولی رئیس دانشگاه و معاونان، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته حقوق، کارآموزان و وکلای دادگستری سراسر کشور برگزار شد.
وکیل باید صادق و درستکار باشد
عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری با حضور در این مراسم عنوان کرد: مدت کوتاهی است که دادگاه های مجازی در دانشگاه ها و مراکز علمی شکل گرفته و این اتفاق خوبی برای دانشجویان و کارآموزان حقوق و حتی وکلا است.
وی افزود: یک وکیل اگر می خواهد در دادگاه دفاع درست و خوبی از موکلش کند، نباید تک بعدی باشد. هر پرونده‌‏ای که در دادگاه مطرح می‌‏شود یک صفحه شطرنج است و وکیل باید با هنر وکالتش بتواند از موکلش دفاع کند.
خرمشاهی گفت: نقطه اوج پرونده‌‏های وکالتی دفاع از جان و آبروی موکل است، بنابراین یک وکیل باید به تمامی پرونده مسلط باشد. بنابراین شما دانشجویان در این محیط یاد می‏‌گیرید، پیگیر باشید، محقق باشید و تلاش کنید، مسلط به قوانین باشید تا بتوانید از موکل‏تان دفاع کنید.
وی خاطرنشان کرد: تنها با کتاب خواندن نمی‏توان وکیل خوبی بود. شما باید تلاش کنید، تحقیق کنید، در دادگاه‏‌ها شرکت کنید و کسب تجربه کنید، وکیل باید پاک باشد و از هرگونه شائبه مبرا، تا بتواند با شجاعت از موکلش در دادگاه دفاع کند.
عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری در پایان نسبت به برگزاری چنین رویدادی ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدوارم این قبیل همایش‌‏ها و رویدادها با ابعاد و سوژه‏‌های مختلف برگزار شود تا وکلا به تناسب آن سوژه‌‏ها بتواند قوانین مرتبط را مطالعه کرده، تحقیق کنند و مسلط شوند و برای دانشجویان و وکلای جوان اینجا پایگاهی برای کسب تجربه و یادگیری است.
وی تاکیدکرد: دانشجوی حقوق از زمانی که وارد این رشته می‏‌شود باید بخواند، تحقیق کند و تجربه‌‏آموزی کرده و با صداقت و درستی کار کند تا در دفاع و دادگاه نیز بتواند موفق باشد.
یک وکیل باید به پرونده موکلش تسلط کامل داشته باشد
در ادامه این مراسم دکتر محمدرضا بیگدلی، عصب‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی به تشریح مسائل مغزی و تاثیر آن بر قتل عمدی و غیر عمد و دعوای پزشکی پرداخت.
وی با اشاره به نکاتی که مربوط به دعاوی پزشکی، مسائل مغزی و انواع بیماری‏های مرتبط با مغز و احتمال وقوع جرم در افراد وجود دارد، گفت: آنچه که از نظر جرم شناسی اهمیت دارد، اراده و وسوسه است و باید در دفاع‏‌مان این مورد را بشناسیم که وسوسه در انسان همیشه وجود دارد. بنابراین حالات فرد در زمان ابتلا به جرم اهمیت دارد.
بیگدلی خاطرنشان کرد: یک وکیل باید به پرونده موکلش تسلط کامل داشته باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد.
امیدواریم بتوانیم استعدادهای ناب در این حوزه را شناسایی کنیم
دکتر محمد آذین دبیر علمی این همایش در خصوص نحوه برگزاری آن عنوان کرد: 33 تیم در این موت کورت ثبت نام کرده‌‏اند که بعد از گذراندن مراحل اولیه، 27 تیم به مرحله شفاهی راه پیدا کردند. در این همایش نیز 9 اجرا داشتیم که گروه‌‏ها به رقابت پرداختند و در نهایت از هر گروه سه تیم متشکل از تیم دادستانی، وکلای پزشکی و وکلای پرستار انتخاب شدند. همچنین چهار قاضی که همگی از اساتید حقوق جزا و پزشکی هستند، وظیفه ارزیابی را برعهده داشتند.
وی تاکید کرد: تیم‌‏ها براساس قرعه کشی رو به روی هم قرارگرفته‌‏اند و چینش‌‏ها بر این اساس است. نکته قابل توجه این است که رقابت هر تیم با تیم‏‌هایی است که در اجراهای دیگر همان نقش را برعهده داشتند.
دبیر علمی نخستین رقابت ملی موت کورت (دادگاه مجازی) با محوریت دعاوی پزشکی گفت: امیدوارم برگزاری چنین رویدادی کمک کند تا دانشجویان حقوق با فضای واقعی دادگاه بیشتر آشنا شده و فرصت این را داشته باشند که توانمندی‌‏هایشان را محک بزنند و بتوانیم استعدادهای ناب در این حوزه را در کشور شناسایی کرده و بهره مند شویم.
اسامی گروه های منتخب به شرح زیر است:
گروه اول وکلای دادستان: نیما عبدی علی آباد (موترها : نیما عبدی و صدیقه پیرصاحبدلریسرچر: محسن محمدی( از دانشگاه شاهد
گروه دوم وکلای دادستان: فائزه گنجی (موترها: پریسا گویلی و ام البنین احمدپور/ ریسرچر: فائزه گنجی) از دانشگاه آزاد سنندج
گروه سوم وکلای دادستان: مهرداد اعتماد (موترها: مهرداد اعتماد قراملکی و امیرحسین اله قلیلو/ ریسرچر: پیمان ودیعی) از دانشگاه تبریز
گروه اول وکلای پزشک: زهرا هدایتی (موترها: زهرا هدایتی و سیدمصطفی حسینی/ریسرچر: کیمیا موحد ابطحی) از دانشگاه مازندران/دانشگاه شهید بهشتی
گروه دوم وکلای پزشک: بهاره مختاری(موترها: بهاره مختاری و نوید قربانی/ ریسرچر: علی نظری حقیقی) از دانشگاه تهران/ دانشگاه علامه طباطبایی/ دانشگاه شهید بهشتی
گروه سوم وکلای پزشک: فاطمه عبدی (موتر: سالار شهبازی، شایان محبی /ریسرچر: فاطمه عبدی) دانشگاه تهران-مرکز/ دانشگاه پیام نور. دانشگاه آزاد تهران-جنوب
گروه اول وکلای پرستار: مهدی طغیانی (موترها: مهدی طغیانی و علی زینالیریسرچر: محمد علی دامغانی) دانشگاه علم و فرهنگ/دانشگاه عدالت/ دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
گروه دوم وکلای پرستار: محمد امین ذوالفقاریان (موترها: محمدامین ذوالفقاریان و محمدمهدی نظری/ ریسرچر: آوا صالحی) از دانشگاه علم و فرهنگ/ دانشگاه علامه طباطبایی
گروه سوم وکلای پرستار: مرضیه هنرور (موترها: مرضیه هنرور و پریناز ممیز / ریسرچر: مریم شعبانیان) از دانشگاه آزاد شیراز/ دانشگاه سراسری میبد/ دانشگاه علم و فرهنگ
همچنین در پایان از پژوهشگر برتر کیمیا موحد ابطحی و اجرا کننده (موتر) برتر نیز فاضل مرتضوی تقدیر شد.
گفتنی است، قرار است این رویداد هر ساله با تمرکز بر یکی از پرونده های دعاوی پزشکی، سطح علمی، قدرت تحلیل و تبحر حقوق خواندگان را در ایفای نقش در محاکم به چالش بکشد.